Rabu, 1 April 2015

HIV TEST UNTUK BAKAL PENGANTIN




Kepada bakal pengantin sekalian meh nak kongsi sikit dengan kengkorang pasal HIV Test ni.
Benda alah ni memang wajib untuk kita buat kalau nak kawen antara benda yang dalam list kita lar
Kalau tak da benda alah ni memang tak kawen lar uolls semua..heeee..Aku selamat da buat..yeayyy!!!boleh kawen da hihi..



Ok meh nak share.. untuk nak buat HIV TEST ni.. 1st step yang korang kena buat adalah cari klinik kesihatan kerajaan atau Hospital kerajaan SAHAJA tau,nampak besar da word SAHAJA tu..hang jangan nak dok gatai pi buat kat swasta yer..memang tak nikah lar korang. itu memang syarat dia bukan aku yang suka suka nak mereka.. Kalau boleh korang cari lar yang dekat dengan kawasan korang mudah lar sikit nanti. 



Suka juga aku nak ingat kan better korang call dulu klinik or hospital yang korang nak pergi tu sebabnya ada sesetengah klinik or hospital kena buat appoinment dulu..  date and time nak buat dan ada juga yang boleh walk in jer.macam klinik yang aku pergi boleh jer walk in. hah lagi satu, mostly tempat yang aku da survey semuanya ada limit sehari dia ambil berapa orang jer untuk dia buat HIV Test ni. Ada yang 1 hari buat 2 sesi pagi dan petang tapi setiap sesi tu dia limit kan hanya 10 ke 15 orang sahaja. so untuk elak kan dari korang buang masa dan cuti korang tu better call dulu yer sebabnye dia boleh buat weekdays sahaja weekend tak dak yer..



Sah laku keputusan  HIV Test ni hanya Valid 6 bulan je taw. let say korang nak nikah 29.08.2015 korang boleh da start buat on 29.02.2015 githu. kalau korang da melebihi tempoh had 6 bulan tu tapi still tak kawen kawen lagi makanya harusla buat sekali lagi..
Faham ke idok... kalau tak faham sila baca sekali lagi sampai patpoloh pat kali sure faham..hehe



Macam aku..lagi 4 bulan nak nikah baru aku buat kira awal la gak..gatai lebih agaknye..hahaha tapi kalau buat lambat lambat nanti kau jugak yang pening semua benda nak rushing je nanti..yela bila da nak dekat dekat hari bahagia korang nanti tu macam macam benda korang nak setle kan ..mula lar time tu kau nak ngamuk je trus jadi singa jadian ..so nasihat aku better buat awal2..



Borang HIV Test ni korang jangan risau nak dapatkan dekat mana sebab klinik or  hospital tu ada sediakan.. so, boleh la korang berlenggang je nanti datang bawak Diri, IC dan duit RM1.. rasanya GST tak da kot charge..kihkih
Borang untuk lelaki dan perempuan lain yer kengkawan. so nanti just isi jer ape yang dia minta tapi nak habak mai memang banyak oooiii nak kena isi .so hadap je la nanti yer..hihi



Macam mana dia test HIV ni?? dia test dengan cara..dia cucuk sikit hujung jari kita menggunakan spesies jarum kecik agaknye nanti dia ketip kat jari korang. sakit tak??? rasa dia macam kena gigit semut jer. then nanti dia titik kan dekat test kit hiv tu.. so boleh jer trus nampak result dia. After dia da sahkn either korang negative or positive dia akan cop and sign then taaadddaaaa...siap da boleh bawak kat pejabat agama sekali dengan dokumen2 nikah korang nanti..boleh kawen da..heheh

Image result for test kit HIV

(Ni lar contoh test kit tu ..kalau 1 garisan means korang ok la. Thanks en.google for dis pic..hehe)



Hah lupa pulak.. macam aku doc tu tanya taw nak nikah kat mana sebab borang untuk hiv test ni lain2 kot. aku nikah kat kawasan selangor and kebetulan pulak klinik yang aku pergi tu kawasan selangor so tak da masalah la untuk aku.. doc tu cakap kalau nak nikah kat kawasan wilayah borang dia lain
yang ni better kol jugak lar klinik tu tanya terus atau pon boleh refer pejabat agama yang berdekatan dengan korang



Klinik mana yang aku pergi buat??? ok memandangkan aku duduk dekat kawasan ulu kelang , selangor.. so .. Aku pergi dekat Klinik Desa ulu kelang.. best kat situ sebab tak ramai orang..aku pergi pukul 9 macam tu then siap semuanya dalam 9.30 macam tu.. Dinasihatkn pergi pagi2 lar..senang sikit.. klinik biasanya buka pukul 8 pagi.hihi..happy me..aku punya siap da..
nah aku bagi sekali No. Tel and alamat dia

JKR GB 0179, Jalan Datuk Abu Samah, Kg PasirHulu Kelang, 68000, Gombak, Selangor
03-41061606


So... Sampai sini jer perkongsian aku kali ni.hope berguna untuk semua ..kalau ada apa2 nak tanya...sangat lah dialu-alukan..


Till Then,

Xoxo_feeza_jaja



28 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. Thanks info... mmg nak tahu valid sampai berapa lama.. 😊

    BalasPadam
  3. Thanks info... mmg nak tahu valid sampai berapa lama.. 😊

    BalasPadam
  4. thanks babe! dok pening mana tah nak dpt kan borang tu. rupanya klinik ada sediakan.

    BalasPadam
  5. Untuk perempuan cara yg sama jgk ke doc test darah...doc check hiv je ke...?

    BalasPadam
    Balasan
    1. yup..sama je..result pon dpt ari yg sama jgk :)

      Padam
  6. Untuk perempuan cara yg sama jgk ke doc test darah...doc check hiv je ke...?

    BalasPadam
  7. Untuk perempuan cara yg sama jgk ke doc test darah...doc check hiv je ke...?

    BalasPadam
  8. Hbis klau sy sel bkl istri sy n9 boleh ke bt satu klinik kat sel.

    BalasPadam
  9. Hbis klau sy sel bkl istri sy n9 boleh ke bt satu klinik kat sel.

    BalasPadam
  10. Assalammualaikum..nak tnya msa test HIV tu perlu bwq pe??

    BalasPadam
  11. kalau si lelaki busy..boleh ke si perempuan buat test tu sensorg dulu.,means laki tu buat time die free

    BalasPadam
  12. Test Hiv kat Klinik Kesihatan di KL tapi duduk di Shah Alam, Selangor boleh ke??

    BalasPadam
  13. aku pagi2 lg,dahla isi borang bnyak nk kena siapkan,kena ikut plk no dgn peakit biasa,7.30 aku dh sampai last2 sbb ramai pesakit pkul 12.30 bru siap,nk buat hiv pn kena jumpa dokter jgk itu yg jd lg lambat,baik g buat app klinik lain n sekejap dah blh siap xyah jumpa dokter bagai,apa punya klinik kesihatan hulu kelang,nyusahkan je klau korang nak rasa mcm aku rasa,selamat mencuba,menyesal aku tp apa2 pn dah lepas dah...

    BalasPadam
  14. Penjelasan mudah difahami. Terima kasih atas perkongsian ilmu.

    BalasPadam
  15. Salam.. nk tny.. result hiv dari kk ni dia tak mention eh if -ve ke +ve..? Just ada tanda tangan pengesahan dari doctor je ke? Sy buat kat selangor baru2 ni.. borang selangor

    BalasPadam
    Balasan
    1. biasa ada cop reactive atau non-reactive pada borang result tu.. so kalu non-reactive maksudnye negative la

      Padam
  16. Klu duduk kl, tapi nak nikah dekat selangr, hiv test buat slangor ke

    BalasPadam
    Balasan
    1. rasa nya kena ikut tempat yang nak nikah tu.

      Padam
  17. saya agak confius. saya datang ke klinik kesihatan (kk) buat hiv test. saya bawa borang permohonan nikah sb dalam tu mmg perlu isi keputusan hiv. klinik tu hanya cop pada borang permohonan nikah sahaja tanpa disertakan borang laporan dari klinik kesihatan. tp tunang saya buat hiv test klinik kesihatan (tawau). klinik cop pada borang permohonan nikah dan disertakan dengan borang laporan dari klinik tersebut. tp pada borang permohonan nikah (dokumen yang diperlukan) perlu ada laporan kesihatan (hiv). tp untuk saya tiada.. so mcm mana tu?

    BalasPadam
  18. Thanks for info. Esok boleh gi KK hulu kelang je

    BalasPadam

Orang tinggalkan nota cinta